piątek, 13 czerwca 2014

Ograniczenia wynikające z poruszania się na wózku (część piewsza)



     W związku z poruszaniem się na wózku istnieje wiele ograniczeń. Może ludzie, którzy chodzą samodzielnie nie zdają sobie sprawy z tego, bo dla nich pewne rzeczy są po prostu oczywiste do zrobienia, ale nie dla osób poruszających się na wózkach.
     Pierwszą barierą dla ludzi na wózkach są schody. Ja mam takie szczęście, że mogę wstać z tego wózka i wyjść z pomocą po schodach, ale co mają powiedzieć tacy, którzy nigdy nie wstaną?
     Rehabilitanci opowiadali mi, że brali udział w zajęciach, gdzie poruszali się tylko na wózkach i jednym z zadań było samodzielne wjechanie i zjechanie ze schodów. Jest to możliwe, ale trzeba mieć bardzo dużo siły.
     Jak wspomniałam schody są dla mnie ograniczeniem, nawet w naszym kościele, dlatego jeżdżę do kościoła w innej miejscowości.
     Do kina jeżdżę do Rzeszowa i z pomocą dojdę do swojego miejsca. Są miejsca dla niepełnosprawnych, ale w pierwszym rzędzie, więc to odpada.
     W związku z tym, że schody są dla mnie barierą, muszę starannie dobierać miejsca wycieczek. Góry raczej odpadają, no niby są szlaki dla niepełnosprawnych, ale strasznie na nich trzęsie. Krynica jest też fatalnym miejscem dla niepełnosprawnych. Byłam tam jakiś czas temu i myślałam, że oszaleję. Samochody stoją zaparkowane na chodnikach, nie można przejechać, bo wszyscy na mnie włazili. Do pijalni wód jest niby podjazd, ale co z tego, jest na parter, a co z pierwszym piętrem?
     Weszłam na górę i co? Akurat był tam jakiś koncert i scena była ustawiona tak wąsko, że nie mogłam przejechać i musiałam wrócić na dół.
     Jeśli już jedziemy gdzieś z mężem na dłużej, to też trzeba starannie wybrać nocleg. Drzwi muszą być wystarczająco szerokie, żebym mogła przez nie przejechać, pokój musi znajdować się na parterze, a jeśli na piętrze to musi być winda, w łazience powinien być prysznic, nie wanna, bo do wanny będzie mi trudno wejść i podjazd do budynku musi być taki, żebym się do niego dostała. Czyli sporo rzeczy.

Ciąg dalszy nastąpi…